NL EN
DONEER NU!

BoB-campagne haalt doelstellingen niet

6 mei 2024

BoB-campagne haalt doelstellingen niet Drie ton gaf de overheid uit aan drie weken BoB-campagne rond de feestdagen en de jaarwisseling. Maar de campagne slaagde niet in de opzet, blijkt uit een onderzoek van DVJ Insights in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

De makers van de campagne hadden twee doelstellingen. Ten eerste dat meer mensen het normaal vinden om alcohol te laten staan als ze nog de weg op moeten, en ten tweede dat meer verkeersdeelnemers kenbaar maken dat zij ‘de BoB’ zijn en niet drinken voor ze op pad gaan.

Mensen zijn enthousiast over de campagne en vinden het ook goed dat die er is, aldus de onderzoekers. "De campagne slaagde er echter niet in om een toename in de doelstellingen te realiseren", aldus de onderzoekers.

Mensen blijken namelijk helemaal niet vaker aan te geven dat ze niet zullen drinken voor ze de weg op gaan. En met name jongere automobilisten (onder de 50) zeggen niet ’hardop’ dat ze ‘de BoB’ zijn, en relatief weinig (72%) bestuurders onder de 35 vinden het normaal dat je niet drinkt als je nog moet rijden.

Bovendien vindt bijna de helft van de bestuurders onder de 50 jaar oud het geen probleem dat iemand met 1 of 2 drankjes op achter het stuur stapt. "Dit is gedurende de campagne stabiel gebleven. Uit een analyse blijkt dat automobilisten die dit prima vinden, het ook minder vaak normaal vinden om geen alcohol te drinken als ze nog moeten autorijden. Dit kan mede verklaren waarom de ervaren norm stabiel is gebleven gedurende de campagne."

Wim van Dalen, directeur van STAP, is van mening dat het tijd wordt dat de BoB-campagne plaats maakt voor een campagne die duidelijk de gevaren van rijden onder invloed van alcohol laat zien. Hij vindt dat een nieuwe campagne over alcohol en verkeer moet worden opgezet zonder medewerking en medefinanciering van de alcoholindustrie. Nu wordt de BoB-campagne in overleg met de STIVA, de lobbyorganisatie van de alcoholindustrie, opgezet en uitgevoerd.

Bron: telegraaf.nl.

campagne-effectonderzoek-bob-wintercampagne.pdfcampagne-effectonderzoek-bob-wintercampagne.pdf (1,99 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl